Bas Cloo, Dutch Cuisine

‘We willen impact creëren’

Dutch Cuisine wil de Nederlandse keuken, onze eetcultuur en de verduurzaming van onze voedselproductie een gezicht én een podium geven. Nationaal en internationaal. De beweging is één van de partners van Snackbar van de Toekomst. Een gesprek met medeoprichter Bas Cloo.

Dutch Cuisine is bezig aan een stevige opmars. En terecht, want we mogen trots zijn op onze Nederlandse eetcultuur. ‘De diversiteit en de kwaliteit van ons voedsellandschap zijn ongekend’, zegt Bas Cloo. ‘Al eeuwenlang beschikken we over topproducten. Niet zomaar zijn we het tweede voedselproducerende land ter wereld. Alleen worden vrijwel al die producten geëxporteerd. We maken er zelf maar weinig gebruik van. Er wordt hier in vergelijking met bijvoorbeeld de landen rondom de Middellandse Zee simpelweg heel anders geconsumeerd. Zo staan vaak onderaan allerlei lijstjes als het gaat om het gebruik van groente en de tijd die we aan eten besteden. Met Dutch Cuisine zijn we dat imago langzaamaan aan het ombuigen, onder meer door de horeca en de consument te leren om met meer trots te kijken naar de Nederlandse eetcultuur en agrarische rijkdom.’

Durf, creativiteit en eigenzinnigheid. Het zijn waarden die de Nederlandse identiteit van oudsher weerspiegelen. Dutch Cuisine wil die waarden nog nadrukkelijker in de eetcultuur laten terugkomen. De beweging richt zich daarbij met name op lokale en seizoensgebonden (biologische) producten, met groenten nadrukkelijk in de hoofdrol. Dutch Cuisine is gestoeld op vijf principes: cultuur, gezond, natuur, kwaliteit en waarde

Hoe zijn de contacten met Snackbar van de Toekomst ontstaan?

‘Ik ben Marco Agema ooit tegengekomen tijdens een bijeenkomst. Hij was destijds eigenaar van Friet van Piet en ik chef-kok bij Kasteel Sterkenburg. Iedereen die Marco kent weet dat je hem niet snel vergeet als je met hem gesproken hebt. In positieve zin. Hij is iemand die op de barricades staat voor verantwoorde en gezonde voeding. De contacten zijn dan ook altijd warm gebleven. Toen hij mij op een gegeven moment vertelde over Snackbar van de Toekomst was mijn interesse meteen gewekt.’

 

Wat maakt Snackbar van de Toekomst voor jullie zo aantrekkelijk?

‘Dutch Cuisine richtte zich in eerste instantie op de top van de gastronomie. Als je de Nederlandse eetcultuur met succes wilt bevorderen moet je een aantal grote jongens meekrijgen. Dat is gelukt. Maar om daadwerkelijk impact te creëren moet je ook in de breedte gaan zoeken. We willen immers zoveel mogelijk mensen met de Nederlandse eetcultuur laten kennismaken. Een initiatief als Snackbar van de Toekomst sluit daar heel mooi op aan. Je hebt mensen nodig die voor de troepen uitlopen en ook nog eens begrijpen hoe je zo’n boodschap moet uitdragen. Mensen zoals Marco dus.’

 

Dutch Cuisine is inmiddels partner geworden. Wat houdt dat precies in? 

‘We zijn voortdurend op zoek naar organisaties, instanties en bedrijven die kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van onze missie. Snackbar van de Toekomst is zo’n partij. Vandaar dat we een samenwerkingsverband zijn aangegaan. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Snackbar van de Toekomst kan meeliften op de groeiende bekendheid van Dutch Cuisine. Tegelijkertijd kunnen we elkaar ondersteunen bij het ontwikkelen en uitvoeren van projecten. Zo hebben we in Groningen de intentie om samen met Marco en een aantal andere partijen te kijken naar mogelijkheden om een lokale korte keten op te zetten.’