Wim Dijk, algemeen directeur Oliehoorn

‘Iedere verandering moet ergens beginnen’

‘Al onze sauzen zijn bereid met natuurlijke grondstoffen’, benadrukt Wim Dijk. ‘Als het gaat om kwaliteit doen we geen concessies.’ Dijk is algemeen directeur van Oliehoorn, een bedrijf dat vanuit productielocaties in Zwaag en Drachten sauzen, (spijs)oliën en frituurvetten levert aan met name de foodservice- en de industriële markt.

‘Vooral  in Noord-Nederland heeft Oliehoorn inmiddels een substantieel marktaandeel verworven’, zegt Dijk. En inderdaad, de knijpflessen met mayonaise, curry, ketchup en fritessaus kom je in cafetaria’s en lunchrooms steeds vaker tegen. Dijk merkt dat consumenten steeds meer open staan voor nieuwe producten. Bij voorkeur producten waarachter een eerlijk en duurzaam verhaal schuilt. ‘Dat zie je onder meer terug in de snelgroeiende vraag naar sauzen met minder suiker en zout of met minder of geen smaakversterkers en conserveringsmiddelen’, verduidelijkt hij. ‘Vandaar dat we een initiatief als Snackbar van de Toekomst met volle overtuiging omarmen.’

 

Hoe zijn de contacten met Snackbar van de Toekomst ontstaan?

‘Met Marco Agema werken we al jarenlang op een zeer prettige manier samen. De eerste contacten zijn ontstaan toen Marco nog eigenaar was van Grandtaria Friet van Piet in Groningen. Zijn bevlogenheid en betrokkenheid sprongen destijds al in het oog. Mede om die reden wisten we hem altijd weer te vinden om nieuwe sauzen voor ons uit te testen. Gewoon uittesten kan iedereen, maar serieus uittesten is een ander verhaal. Klanten laten proeven en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid meningen polsen. Dat was aan Marco wel besteed. Ook nadat hij Snackbar van de Toekomst lanceerde wist hij ons te prikkelen om aan te sluiten.’

 

Wat maakt het voor Oliehoorn tot een waardevol initiatief?

‘Iedere verandering moet ergens beginnen. Dus ook de verduurzaming van de snackwereld. Als fabrikant kun je het bovendien niet alleen. Om echt resultaat te boeken heb je alle relevante partijen hard nodig. Zo’n tien jaar geleden frituurde bijvoorbeeld het overgrote merendeel van de cafetaria’s in hard vet. Niet bepaald gezond en verantwoord. Vervolgens werd een door overheid geïnitieerde campagne gestart om het gebruik van vloeibaar frituurvet te stimuleren. De campagne werd door vrijwel alle fabrikanten in de sector ondersteund. Met als resultaat dat momenteel 99% van de cafetaria’s met vloeibaar frituurvet werkt. Dat zegt genoeg. Dergelijke ontwikkelingen kun je met Snackbar van de Toekomst ook bewerkstelligen. Hoe kunnen we samen producten duurzaam en kwalitatief verbeteren en ervoor zorgen dat vernieuwende ideeën breed gedragen worden? Dat raakt voor mij de kern van waar het initiatief voor staat.’

 

Wat kunnen Oliehoorn en Snackbar van de Toekomst voor elkaar betekenen?

‘Heel veel! Sterker nog, Snackbar van de Toekomst is nu al betrokken bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsplan voor ons bedrijf. Dat plan richt zich niet alleen op een duurzame en milieuvriendelijk productie, maar vooral ook op het bevorderen van een verantwoorde levensstijl op de werkvloer. Wij vinden dat duurzaamheid door alle geledingen moet worden uitgedragen. Vandaar dat we onder onze medewerkers een tevredenheidsonderzoek uitvoeren, bedoeld om bewustzijn te creëren en een beweging in gang te zetten. Geheel in lijn met de missie van Snackbar van de Toekomst.’