Willem Thies, Regiomanager Fritz-Kola

‘Immer Wach, oftewel: altijd wakker voor duurzaamheid’

Zestien jaar geleden zetten twee studenten, Mirco Wiegert en Lorentz Hampl, in Hamburg een duurzame frisdrankenlijn op, genaamd Fritz-Kola. Het bedrijf beschikt inmiddels over een hoogwaardig assortiment dat bestaat uit cola’s, limo’s en spritzen, uitsluitend gemaakt van natuurlijke en duurzame ingrediënten. “Het concept van Fritz-Kola sluit goed aan op de filosofie van Snackbar van de Toekomst,” zegt regiomanager Willem Thies. “Niet zomaar is een selectie van onze dranken te vinden in hun productencatalogus.”

Hoe ziet duurzaamheid er Fritz-Kola uit?

“Fritz-Kola werkt zo veel mogelijk met lokale en natuurlijke producten. De bottelarijen werken op waterkracht en zonne-energie. Ook wordt gebruikgemaakt van glazen flessen met statiegeld die 70 tot 90 keer gereinigd en hergebruikt kunnen worden. De reiniging van de glazen flessen wordt gedaan door machines die weinig water en zeep verbruiken. Fritz-Kola werkt tevens met bottelarijen die op diverse locaties langs de Duitse grens zijn gevestigd. Dit is een bewuste keuze om het transport naar verschillende exportlanden zo kort mogelijk te houden.”

Hoe zijn de contacten met Snackbar van de Toekomst ontstaan?

“De samenwerking met Marco Agema is tot stand gekomen toen hij nog eigenaar was van Grandtaria Friet van Piet. Ook daar had Fritz-Kola een plek gekregen in het assortiment. Nadat Marco een ander pad op ging kreeg ik de tip van een inkoper van Hanos, om contact met hem te zoeken. Met als resultaat dat Marco de frisdranken heeft toegevoegd aan zowel het assortiment van restaurant WAAR als aan de productencatalogus van Snackbar van de Toekomst.”

Wat maakt het voor Fritz-Kola tot een waardevol initiatief?

“Het zorgvuldig onderzoeken van de samenstelling van de producten en het gericht zoeken naar partners garandeert de duurzame kwaliteit van Snackbar van de Toekomst. Marco laat zien dat er wat betreft duurzaamheid binnen de snackwereld grote stappen te maken zijn. Het gebruik van de Inspiratiewagen van Snackbar van de Toekomst zorgt ervoor dat Fritz-Kola op verschillende locaties getoond en verkocht worden. Overal waar de Inspiratiewagen staat vertelt Marco uitbundig over de producten van Fritz-Kola en waarom hij hiervoor kiest. Het feit dat hij zijn eigen visie en ideeën najaagt vind ik inspirerend en wordt door Fritz-Kola enorm gewaardeerd.”

Hoe zie je de toekomst van de snackcultuur in Nederland?

“In de toekomst zou ik graag zien dat duurzaamheid een grotere plek krijgt in de Nederlandse snackcultuur. Er wordt in snackbars bijvoorbeeld nog te veel plastic gebruikt. Met alle narigheid, zoals de plasticsoep in de zee, tot gevolg. Het is van belang dat er meer disposables gebruikt worden en wellicht kunnen snackbars meer lokale producten gebruiken. Marco is een voorloper in het Noorden op gebied van duurzame snacks en is in staat om de aandacht voor duurzaamheid nog verder aan te wakkeren.”